دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 اسفند 1400 - 11:32
امام خامنه‌ای نکات مهمی را درباره جنگ در اروپا مطرح کردند

درس عبرت در اوکراین

درس اول: جنگ تمدنی در اوکراین درس دوم: روی پای خودتان بایستید! درس سوم: پشتیان یک ملت مردم است درس چهارم: چشم‌ها را بازکنیم!
کد خبر : 11289

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی به مناسبت عید مبعث به بیان نکاتی پیرامون جنگ در اوکراین پرداختند. رهبر حکیم انقلاب با اشاره به قضایای اوکراین و عبرت‌های آن، این موضوع را نمونه‌ای آشکار از سیاست بحران‌سازی آمریکا خواندند و افزودند: «برخلاف مواضع دوگانه غربی‌ها موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با جنگ و تخریب در همه مناطق دنیاست و علاج بحران اوکراین و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ریشه‌های واقعی آن می‌دانیم.»
رهبر فرزانه انقلاب با تشریح از وضعیت دقیق صحنه فرمودند: «نمونه واضح و کامل جاهلیت مدرن در دنیای امروز، رژیم آمریکاست.» ایشان در ادامه می‌فرمایند که رژیم آمریکا «بحران‌ساز و بحران‌زیست» و اساساً یک «رژیم مافیایی» است که شبکه‌های مافیای سیاسی، اقتصادی و اسلحه‌سازی در درون آن، از گسترش بحران‌ها در جهان، تغذیه و ارتزاق می‌کنند. ایشان با اشاره به نقش مؤثر شبکه‌های مافیایی در کنترل و هدایت سیاست‌های آمریکا گفتند: «این مافیا‌ها که حتی روی کار آمدن و برکناری رؤسای جمهور آمریکا به دست آن‌هاست، برای بقای خود به خلق بحران و ایجاد کانون‌های بحران در مناطق مختلف دنیا نیاز دارند.»
• درس اول: جنگ تمدنی در اوکراین
منازعه نظامی در اوکراین حقایقی مهمی پیش چشم همه مردم جهان قرارداد؛ برای درک بهتر این ماجرا باید کمی عقب‌تر رفت تا به تحلیلی بهتر از ماجرا دست‌یافت. پس از رسیدن نیرو‌های طالبان به شهر کابل هواپیما‌های اروپایی و آمریکایی علاوه بر خارج کردن کامل نیرو‌های خود ماجرای عجیبی را رقم زدند! خبرنگار یورو نیوز نقل می‌کند که سربازان ناتو حاضر بودند سگ‌ها و گربه‌های سفارتخانه‌ها را با خو ببرند، اما هیچ شهروند افغانی را با خود سوار پرواز نکنند. این دست ماجرا‌ها اتفاقی نیست. درحالی‌که خبرنگاران رسانه‌های غربی در توصیف جنگ در اوکراین، این کشور را سرزمینی متمدن با شهروندانی چشم آبی به جهان معرفی می‌کنند که لایق جنگ نیستند؛ در موضعی متفاوت جنگ در عراق، سوریه و افغانستان را «دموکراسی» می‌خوانند. این تناقض در گفتار نشانه‌ای از جنگ تمدنی است. جنگ تمدنی شهروند غربی را برتر از سایر نژاد‌ها دانسته؛ ازاین‌رو برای خود امتیازاتی خاص در نظر می‌گیرد. شعله گرفتن جنگ تمدنی در اوکراین معادلات غربی‌ها را بر هم زده و این بار موقعیتی را فراهم کرده که آتش جنگ به هم‌جواری مرز‌های اروپایی بکشد. برخی این موقعیت را فصل دوم برگزیت می‌دانند!
رهبر معظم انقلاب در تشریح جنگ تمدنی در اروپا از واژه بحران سازی استفاده کرده و می‌فرمایند: «آمریکا در شرق سوریه چه می‌کند؟ چرا نفت سوریه را می‌دزدند؟ چرا در افغانستان ثروت ملی مردم را می‌ربایند و غصب می‌کنند؟ چرا در غرب آسیا از جنایات شبانه‌روزی صهیونیست‌ها دفاع و همه این بحران‌سازی‌ها را به اسم دفاع از حقوق بشر انجام می‌دهند؟» ایشان جنایت علیه مردم یمن را نمونه دیگری از رفتار متناقض غرب و آمریکا خواندند و گفتند: «۸ سال است مردم یمن زیر بمباران هستند، اما غربی‌ها نه‌تن‌ها محکوم نمی‌کنند، بلکه از جنایت علیه مردم، پشتیبانی تبلیغاتی، رسانه‌ای، زبانی و حتی حمایت عملی می‌کنند» در جنگ تمدنی روی‌داده در اوکراین ورق برگشته و این بار آتشی که سال‌ها آمریکایی‌ها در خاورمیانه روشن کرده بودند، دامن خودشان را گرفته است.
• درس دوم: روی پای خودتان بایستید!
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در فرازی دیگر از سخنرانی خود به عبرت‌های جنگ اروپایی در اوکراین اشاره فرموده و پشتیبانی غرب را سراب خواندند. ایشان دراین‌باره می‌فرمایند: «عبرت اول برای همه دولت‌ها این است که پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشور‌ها و دولت‌های دست‌نشانده آن‌ها یک سراب است و واقعیت ندارد». ایشان اوکراین امروز و افغانستان دیروز را ۲ شاهد زنده برای دولت‌های متکی به آمریکا و اروپا خواندند و افزودند: «هم رئیس‌جمهور اوکراین و هم رئیس‌جمهور فراری افغانستان گفتند ما به آمریکا و دولت‌های غربی اعتماد کردیم، اما آن‌ها ما را تنها گذاشتند».
البته برای مردم ما در منطقه ازاین دست عبرت‌ها کم نیست. دولت بعثی صدام نمونه‌ای روشن از این ماجراست. حکومتی که تا بن دندان توسط آمریکایی‌ها مسلح شده و تمایل داشت پدر اعراب در منطقه باشد. این جرثومه خیانت‌کار درحالی‌که تا روز آخر در کاخش به وعده آمریکایی‌ها وفادار مانده بود از حکومت ساقط و به درس عبرتی بزرگ تبدیل شد؛ پس از او دو رژیم «مبارک» و «بن علی» در شمال آفریقا با توسل به قوای مسلح آمریکایی گمان می‌کردند که می‌توانند حکومتی مانند فرعون تأسیس کرده و تا ابد آشکارا به مسلمانان ظلم کنند. این دولت‌ها در خیانتی آشکار با رژیم صهیونیستی دست دوستی داده و ننگ پیمان عبری را به جان خریدند. پس از آغاز بیداری اسلامی در منطقه، آمریکایی‌ها خیلی زود پشت این دو را خالی کرده و هر دو سقوط کردند. حکومت اشرف غنی، حاکمان انقلاب‌های رنگی در قفقاز و دولت‌های لیبرالی در آمریکای جنوبی عبرت‌هایی دیگر از حکومت‌هایی است که استقلال خود را زیر پا گذاشته و با تکیه‌بر آمریکا دچار فروپاشی شدند. البته سخنان پندآموز، ولی فقیه مسلمین جهان برای چند حاکم خلیج‌فارس نیز اشاراتی دارد که عاقلان آن‌ها را خوب می‌فهمند!
• درس سوم: پشتیان یک ملت مردم است
پس از شعله گرفتن آتش جنگ در اوکراین زلنسکی به‌جای فراخوان دادن به مردم به سراغ ناتو و اتحادیه اروپا رفته و دست خود را به سمت آن‌ها دراز کرد. البته حکایت پاسخ آن دولت‌ها شنیدنی است. یکی از کشور‌ها گفت: برایت دعا کرده و دیگری وعده داد چندتخته پتو و تعدادی اسلحه می‌فرستیم، برخی دیگر نیز اعلام کردند که نمی‌خواهند در برابر روسیه صف‌آرایی کنند! جنگ اوکراین در حالی هفته اول را پشت سر گذاشت که همچنان گاز روسیه به اروپا صادرشده و تحریم‌های مسکو تنها جنبه نمایشی داشته است. رهبر انقلاب اسلامی درباره تکیه به دیگران به‌جای بسیج عمومی می‌فرمایند: «اگر در اوکراین مردم وارد میدان می‌شدند، وضع دولت این‌گونه نمی‌شد، اما چون مردم دولت را قبول نداشتند وارد نشدند. همچنان که مردم در زمان حمله آمریکا به عراق در دوران صدام به میدان نیامدند، اما همین مردم در مقابل حمله داعش به میدان آمدند و با سرکوب آن خطر بزرگ، داعش را به عقب راندند.»
• درس چهارم: چشم‌ها را بازکنیم!
رهبرمعظم انقلاب در بخش پایانی بیانات خود، نکته‌ای بسیار مهم را بیان فرمودند؛ ایشان با اشاره به تجربه شیرین ملت ایران در غلبه بر دشمن بعثی که متکی به حمایت همه قدرت‌ها بود، گفتند: «باید با چشم‌باز و اندیشه و عمل درست، از عبرت‌های بزرگ بهره گرفت.» باز بودن چشم و عمل درست دو کلیدواژه مهم در برابر توطئه و دسیسه‌های دشمن است. در شرایطی که نیروی مسلح باید با چشمی باز دستش روی ماشه آماده دفاع از کیان و خاک کشور باشد و صلح مسلح را به رخ دشمن بکشد، در میدان جهاد تبیین نیز، روایت انحراف به معنای اندیشه و عمل درست در برابر هر تحریفی از جانب حریف است. اخیراً موسسه خانه آزادی در گزارشی نوشته است که ایرانی‌ها را نمی‌توان با اسلحه و موشک ترساند، اما می‌توان به عمق فرهنگی آن‌ها نفوذ کرد. بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای شبانه‌روزی در کنار پلتفرم‌های مجازی بخشی از پروژه روانی دشمن است. در برابر شبکه جنایتکاران مافیایی همواره باید با چشم‌باز مسلح و با اندیشه‌ای الهی هوشیار باشیم.

ارسال نظرات